INVITAȚIE
AUDIERE
PUBLICĂ
LEGEA
DIALOGULUI SOCIAL –
O
LEGE PENTRU DIALOG REAL SAU PENTRU DICTATURĂ?
Grupul
de iniţiativă „Lobby pentru dialog social real” vă invită la
audierea publică cu tema „LEGEA
DIALOGULUI SOCIAL – O LEGE PENTRU DIALOG REAL SAU PENTRU
DICTATURĂ?”
ce va avea loc Sâmbătă 10 decembrie 2011 Ora 10:00 în Sala
Mică
a Casei de Cultură a Sindicatelor din Focşani, str. D. Cantemir,
nr. 1.
Scopul
audierii publice este prezentarea unor puncte de vedere cu privire la
caracterul democratic sau antidemocratic a Legii dialogului social,
impactul asupra activităţii sindicatelor şi a relaţiei
angajator-salariaţi-reprezentanţi ai salariaţilor, identificarea
poziţiilor faţă de această lege, adoptarea poziţiei viitoare a
grupului de iniţiativă faţă de acestă lege.
Invităm
cetăţenii salariaţi, sindicalişti, reprezentanţi ai
sindicatelor, reprezentanţi ai patronatelor şi manageri,
organizaţii neguvernamentale şi alte organizaţii să-şi exprime
în scris punctul de vedere cu privire la următoarele aspecte:
-
asigură Legea dialogului social libertatea de organizare a
sindicatelor?
-
asigură Legea dialogului social cadrul şi condiţiile de realizare
a activităţii sindicatelor pentru apărarea drepturilor salariale
şi profesionale ale salariaţilor?
-
asigură Legea dialogului social un dialog social real între
patronate-salariaţi-sindicate-reprezentanţi ai salariaţilor?
-
respectă Legea dialogului social convenţiile internaţionale la
care România este parte, legislaţia ONU şi legislaţia europeană
cu privire la organizarea şi functionarea sindicatelor, a
raporturilor dintre patronate şi salariaţi?
- având
în vedere că Legea dialogului social a fost declarată
constituţională, dacă legea nu respectă totuşi drepturile şi
libertăţile democratice, ce soluţii ar fi pentru pentru a se
ajunge la o lege a dialogului social cu caracter democratic?
Audierea
publică, ca formă de consultare publică, urmăreşte colectarea de
opinii, soluţii şi probleme de la cetăţenii comunităţii şi
sintetizarea acestora într-un raport efectuat de experţi
independenţi. Un astfel de exerciţiu democratic întăreşte
comunitatea şi contribuie la realizarea unor politici publice
potrivite acesteia.
Depunerea
unei depoziţii scrise (opinie) va permite şi înscrierea pentru
susţinerea publică în limita timpului de 3 minute. Termenul limită
pentru primirea depoziţiilor este data de 8 decembrie 2011, ora
14,00. Depoziţiile nu trebuie să depăşească 2 pagini A4, corp
literă 16, şi vor conţine informaţii, argumente şi/sau date
statistice care susţin/ întăresc punctul de vedere al celui care
depune depoziţia.
Important
de reţinut: doar cei care depun depoziţia în scris pot să îşi
susţină opinia public, în cadrul audierii publice din 10
decembrie. Cei care nu doresc să ia cuvântul în cadrul audierii
publice pot depune doar depoziţia în scris – aceasta va fi
analizată de către comisia de experţi şi va contribui la
realizarea raportului final.
La audierea
publică vor mai participa: comisia de experţi, reprezentanţi mass
media, politicieni şi reprezentanţi ai diverselor grupuri de
interese.
Comisia de
experţi este formată din:
- Angelica CHIRILĂ - Avocat în Baroul Galaţi, Lector univ. dr. în Drept Penal, Universitatea „DANUBIUS” Galaţi
- Gică ABIABOIERU - Avocat Baroul Vrancea
- Elena Narcisa VĂTĂMANU - Jurist Vincon Vrancea
Specialişti
din domeniul legislaţiei, Comisia de Experţi va însuma într-un
raport final toate propunerile făcute în cadrul audierii şi va
formula concluziile acesteia. Raportul final va fi prezentat public
în data de 19 decembrie 2011 în cadrul unei conferinţe de presă.
Ulterior audierii publice, grupul de iniţiativă va întreprinde si
alte demersuri pentru ca Legea dialogului social să devină o lege
în consens cu legislaţia ONU, legislaţia Uniunii Europene,
convenţii internaţionale la care România este parte.
Această
audiere publică face parte dintr-un ciclu mai larg de acţiuni de
lobby şi advocacy pentru modificarea Legii dialogului social în
sensul respectării drepturilor şi libertăţilor democratice. Până
în prezent am depus propuneri de modificare a Legii dialogului
social (în formatul cerut parlamentarilor) la parlamentari din
Galaţi şi Brăila.
Motivaţia
completă a temei audierii publice, bibliografia, regulamentul de
organizare, regulile de redactare a depoziţiilor scrise, formularul
de înscriere le găsiţi pe:
http://lobbypentrudialogsocialreal.blogspot.com/
Cererea
de înscriere pentru participare şi depoziţiile scrise se vor
transmite grupului de iniţiativă pe e-mail: lobbydialogsocialreal@gmail.com semnate
si scanate (lipsa semnăturii se poate complini si în ziua audierii
publice).
Acţiunea
beneficiază de sprijinul Asociaţiei Pro-Democraţia, filiala
Galaţi, Ligii Naţionale şi Internaţionale Pentru Apărarea
Drepturilor Omului, Sindicatului „Solidaritatea” al
Metalurgiştilor din România, Federaţiei „Solidaritatea Virgil
Săhleanu” a Metalurgiştilor din România, Federaţiei
Sindicatelor Libere din Învăţământ, Sindicatului Liber
„Educaţia” Galaţi, Sindicatului din Învăţământ Vrancea.
Grupul de iniţiativă:
Adrian ANDRĂȘESCU (Galaţi) Preşedinte - Sindicatul Liber „Educaţia” Galaţi
tel. 0722.260.052 / 0754.044.828
Emil TUDOR (Focşani) Preşedinte - Sindicatul din Învăţământ Vrancea tel. 0731.301.509
Sebastian ŞOIMU (Galaţi) Asist. univ. - Facultatea de Comunicare şi Relaţii Internaţionale
Universitatea „DANUBIUS” Galaţi
Nu uitaţi: ne puteţi scrie pe adresa lobbydialogsocialreal@gmail.com
Adrian ANDRĂȘESCU (Galaţi) Preşedinte - Sindicatul Liber „Educaţia” Galaţi
tel. 0722.260.052 / 0754.044.828
Emil TUDOR (Focşani) Preşedinte - Sindicatul din Învăţământ Vrancea tel. 0731.301.509
Sebastian ŞOIMU (Galaţi) Asist. univ. - Facultatea de Comunicare şi Relaţii Internaţionale
Universitatea „DANUBIUS” Galaţi
Nu uitaţi: ne puteţi scrie pe adresa lobbydialogsocialreal@gmail.com
MOTIVAREA AUDIERII PUBLICE
TEMA: LEGEA
DIALOGULUI SOCIAL –
O
LEGE PENTRU DIALOG REAL SAU PENTRU DICTATURĂ?
Data: 10 decembrie 2011 Orele: 10.00 - 12.30
Locul: Focşani , Sala Mică a Casei de Cultură a Sindicatelor , Str.
Dimitrie Cantemir nr. 1
Legea
Dialogului Social a fost promulgată fără întârziere de preşedintele Traian BĂSESCU
şi publicată, la 10 Mai, în Monitorul Oficial.
Ulterior,
obiecţia de neconstituţionalitate a fost respinsă prin Decizia Curții Constituționale nr. 574/2011publicată în Monitorul Oficial nr. 368 din 26 mai 2011.
Legea Dialogului
Social înlocuieşte Legea Sindicatelor, Legea Patronatelor, legislaţia
privitoare la contractele colective de muncă, cea privitoare la conflictele de
muncă precum şi legile de înfiinţare şi organizare a Consiliului Economic şi Social.
1) - Sintagma „organizare voluntară” prevăzută la
art. 1 lit. w) nu incumbă şi libertatea de organizare (Oamenii se pot organiza
voluntar şi atunci când nu au libertatea de organizare sau când li se impune o
anumită formă de organizare. Ex.: şi deţinuţii din penitenciare se pot asocia
voluntar, dar nu au şi libertatea de asociere).
2) Prin
art. 3 alin. (2) şi alin. (4) din Legea nr. 62/2011 se încalcă:
-
drepturile şi libertăţile prevăzute în pactele, tratatele şi convenţiile
internaţionale la care România este parte;
- art. 40 alin. (1) din Constituţia
României cu privire la dreptul de liberă asociere şi organizare.
3) Prin art. 3 alin. (2) din Legea nr. 62/2011 se
suprimă dreptul de liberă asociere şi organizare sindicală a salariaţilor din
unităţile care au mai puţin de 15 angajaţi dar şi a celor din unităţile care au
mai mult de 15 angajaţi dar în care numărul celor care vor să se asocieze
într-un sindicat este mai mic de 15.
4) Între alin. (1), (2) şi (4) a
art. 3 din Legea nr. 62/2011 există contradictorialitate astfel: alin. (1) dă
dreptul la asociere fără nici o îngrădire iar alin. (2) şi (3) îngrădesc
dreptul de asociere la nivelul unei singure unităţi angajatoare.
5) Prin
articolele 9; 11; 22; 30; 35; 51 se îngrădesc protecţia eficace a
reprezentanţilor lucrătorilor şi posibilităţile pentru a-şi îndeplini funcţiile
şi atribuţile lor.
C. Din analiza cadrului legislativ
rezultă:
1) Dreptul de asociere liberă este un drept fundamental
prevăzut în Constituţia României. Art. 40 alin. (1) din Constituţie prevede:
„Cetăţenii se pot asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate
şi în alte forme de asociere.” Acest articol din Constituţie nu prevede niciun
fel de îngrădire pentru asocierea în sindicate, nici cu privire la
angajator/angajatori, nici pe criteriul profesional, nici pe criteriul
ocupaţional, nici pe criteriul teritorial.
2)
Pactele, tratatele şi convenţiile
internaţionale la care România este parte prevăd:
- dreptul de liberă asociere în
sindicate, în partide politice, în
patronate şi în alte forme de asociere fără nici un fel de constrângere pe
criterii de angajare în muncă, profesionale, ocupaţionale, teritoriale;
-
reprezentanții lucrătorilor din întreprinderi trebuie să beneficieze de o
protecție eficace împotriva oricăror măsuri care i-ar putea prejudicia,
inclusiv desfacerea contractului de muncă, și care ar avea drept cauză
calitatea sau activitățile lor de reprezentanți ai lucrătorilor, apartenența
sindicală sau participarea la activități sindicale, în măsura în care
acționează potrivit legilor, convențiilor colective sau altor aranjamente
convenționale în vigoare;
-
trebuie să se acorde înlesniri reprezentanților lucrătorilor, pentru a
putea să-și îndeplinească repede și eficace funcțiile lor.
3) -
Prin posibilitatea constituirii sindicatelor la angajatori diferiţi din aceeaşi
ramură de activitate, fără nicio altă constrângere, se asigură oricărui salariat dreptul de asociere sau de
aderare la un sindicat;
- prin protecţia eficace a
reprezentanţilor lucrătorilor şi prin înlesnirile pentru a-şi îndeplini
funcţiile se asigură exercitarea efectivă a atribuţiilor lor.
D. Dileme pentru care se solicită
puncte de vedere, opinii pro şi contra, soluţii:
- asigură legea
libertatea de organizare a sindicatelor?
- asigură legea cadrul
şi condiţiile de realizare a activităţii sindicatelor pentru apărarea
drepturilor salariale şi profesionale ale salariaţilor?
- asigură legea un
dialog social real între patronate-salariaţi-sindicate/ reprezentanţi ai
salariaţilor?
-
respectă legea convenţiile internaţionale la care România este parte,
legislaţia ONU şi legislaţia europeană cu privire la organizarea şi funcționarea
sindicatelor, a raporturilor dintre patronate şi salariaţi?
-
având în vedere că legea a fost declarată
constituţională, dacă legea nu respectă totuşi drepturile şi libertăţile
democratice, ce soluţii ar fi pentru pentru a se ajunge la o lege a dialogului social cu un caracter
democratic?
5. ANALIZA PĂRŢILOR INTERESATE PE
TEMA ALEASĂ :
Legea dialogului social, referitor la Capitolul
II: Constituirea, organizarea şi funcţionarea organizaţiilor sindicale implică
trei categorii de părţi interesate:
salariaţii,
în general;
sindicatele;
patronatele.
Salariaţii, în general, sunt
afectaţi prin:
- numărul minim de 15 membri pentru
constituirea unui sindicat la nivel de angajator face ca foarte mulţi salariaţi
din unităţile mici (chiar cu mai mult de 15 salariaţi) să fie în
imposibilitatea de a se organiza în sindicate;
- salariaţii care nu sunt de acord cu
modul şi eficienţa cu care îi reprezintă sindicatul din unitate pot fi puşi în
situaţia de a nu avea alternative privind aderarea la un alt sindicat; se reduc
considerabil posibilităţile opţiunii şi aderării libere la sindicate;
- reducerea reprezentativităţii
sindicale la un singur sindicat din unitate, face ca foarte mulţi salariaţi,
chiar şi constituiţi în organizaţii puternice, să nu poată să fie reprezentaţi
în consiliile de administraţie şi la negocierea contractelor colective de
muncă.
Sindicatele sunt afectate prin:
- legea afectează îndeosebi sindicatele din
învăţământ care, anterior acestei legi, erau cele mai puternice fiind organizate
la nivel judeţean, cu structuri în unităţile din învăţământ; federaţiile
sindicale din învăţământ fiind deasemenea foarte puternice; ex.: Federaţia
Sindicatelor Libere din Învăţământ având, la data promovării proiectului
prezentei legi, cca. 192.000 de membri fiind cea mai mare federație sindicală
din România; chiar şi cea mai mică federaţie sindicală din Învăţământ; Federaţia
Educaţiei Naţionale, cu cca. 42.000 de membri, fiind una din federaţiile
sindicale mari la nivel naţional;
- condiţionarea organizării primare,
cu personalitate juridică, la nivel de angajator conduce la fărâmiţarea
organizaţiilor sindicale, în special a celor din învăţământ care, anterior
acestei legi, erau constituite la nivel judeţean;
- sindicatele pot fi blocate la
constituire prin neacordarea sediului; lipsa sediului blochează acordarea personalităţii juridice,
înregistrarea la Administraţia Fiscală şi deschiderea de cont la bancă;
- chiar şi sindicate puternice la
nivel de angajator (cu 49% din numărul angajaţilor) sunt puse în
imposibilitatea de a-i reprezenta pe proprii membri atât în consiliile de
administraţie cât şi la negocierea contractelor colective de muncă;
- federaţiile sindicale reprezentative
la nivel naţional sunt puse în situaţia paradoxală de a nu fi reprezentative la
nivel de angajatori/ unităţi;
- liderii sindicali, chiar şi a
sindicatelor reprezentative, pot fi puşi în situaţia penibilă de a nu fi
primiţi şi/sau ascultaţi de către angajatori;
- sindicatele, chiar şi cele
reprezentative, pot fi puse în situaţia penibilă de a nu avea sediu şi de a nu
avea condiţii reale de a-şi desfăşura activitatea în unitate/la angajator.
Patronatele sunt afectate?
- în general şi la o apreciere sumară,
neaprofundată, patronatele par să nu fie afectate de Legea dialogului social;
acestea au posibilitatea de a îngrădi şi chiar de a bloca formarea sindicatelor
prin neacordarea de sediu; existenţa sediului fiind condiţie obligatorie pentru
acordarea personalităţii juridice, pentru înregistrarea la Administraţia Fiscală
şi pentru deschiderea de cont la bancă;
- patronatele şi managerii au
posibilitatea de a se descotorosi repede de liderii de sindicat incomozi şi de
sindicate;
- totuşi, patronatele pot fi afectate
în activitatea managerială prin privarea de sprijinul competent al sindicatelor
în gestionarea resurselor umane şi implicarea responsabilă a salariaţilor în
activitatea din societate/unitate;
- având în vedere că liderii de
sindicat sunt aleşi, îndeosebi, dintre persoanele cele mai competente
profesional şi cu aptitudini organizatorice, patronatele pot resimţi sprijinul
competent al acestora în activitatea managerială.
Pentru alte detalii vă stă la dispoziţie Grupul de Lobbyști:
- Adrian ANDRĂȘESCU (Galaţi) Preşedinte - Sindicatul Liber „Educaţia” Galaţi
tel. 0722.260.052 / 0754.044.828
- Emil TUDOR (Focşani) Preşedinte - Sindicatul din Învăţământ Vrancea
tel. 0731.301.509
- Sebastian ŞOIMU (Galaţi) Asist. univ. - Facultatea de Comunicare şi Relaţii Internaţionale
Universitatea „DANUBIUS” Galaţi
Nu uitaţi: primim cererile de participare şi depoziţiile scrise pe adresa de e-mail:
lobbydialogsocialreal@gmail.com
Puteţi comenta (observaţii, propuneri, opinii, puncte de vedere etc.) pe http://lobbypentrudialogsocialreal.blogspot.com/
REGULAMENTUL
Audierii
publice cu tema:
LEGEA DIALOGULUI SOCIAL –
O
LEGE PENTRU DIALOG REAL SAU PENTRU DICTATURĂ?
Data:
10 decembrie, orele: 10.00 - 12.30
Locul:
Focşani
, Sala
Mică
a Casei de Cultură a Sindicatelor , str. Dimitrie Cantemir, nr. 1
1)
Completați formularul de înscriere disponibil online
(http://lobbypentrudialogsocialreal.blogspot.com/
),
cu toate datele de contact solicitate și opțiunea dorită.
2) Transmiteţi formularul de înscriere completat, semnat şi scanat peadresa
lobbydialogsocialreal@gmail.com până la data de 09.12.2011, ora 14:00
lobbydialogsocialreal@gmail.com până la data de 09.12.2011, ora 14:00
3)
Depoziția scrisă va conține maxim 2 pagini.
4)
Termenul
limită de depunere a depozițiilor scrise este 08.12.2011, orele
17.00,
la adresa de e-mail lobbydialogsocialreal@gmail.com
5)
Participanții
sunt invitați să vină cu 20 de minute înaintea începerii
evenimentului de audiere publică.
6)
Sala va fi dotată cu mijloace electronice de înregistrare video,
mijloace audio, mijloace de vizualizare a timpului utilizat de către
depozanţi;
7)
Depozanţii sunt rugaţi să verifice dacă sunt înscrişi pe lista
cu depozanţi.
8)
Depoziții verbale vor susține numai participanţii care au transmis
depoziții scrise în termenul prevăzut mai sus.
9)
Audierea
va fi condusă de Comisia de iniţiere care îşi va alege un
preşedinte.
10)
Vorbitorii vor fi invitați la microfon în ordinea transmiterii
depoziției scrise.
11)
Vorbitorii
vor avea la dispoziție un timp de maxim 3 minute.
12)
Membrii Comisiei de Experți pot pune întrebări clarificatoare
martorilor, în maxim 30 de secunde. Martorii răspund concis, în
maxim 1 minut/întrebare.
13)
Toate depozițiile verbale se înregistrează și se vor posta pe
site-ul evenimentului
(http://lobbypentrudialogsocialreal.blogspot.com/
),
alături de depozițiile scrise corespunzătoare.
14)
Mass media și publicul larg vor avea rolul de observatori în cadrul
evenimentului de audiere publică, neputând avea intervenții în
sală, în timpul audierii martorilor. Se vor colecta opinii în
afara evenimentului propriu zis de audiere publică pe site-ul
http://lobbypentrudialogsocialreal.blogspot.com/
şi din presa scrisă şi online.
15)
La
sfârşitul audierii publice, comisia de iniţiere va da un comunicat
de presa.
16)
Timp
de 6-7 zile după eveniment, comisia de iniţiere
monitorizează impactul mass media şi transmite rezultatele Comisiei
de Experţi, pentru completarea raportului-sinteză.
17)
În
termen de 7 zile de la audierea publica, Comisia de experţi va
întocmi un raport-sinteză cu privire la eveniment, inclusiv cu
privire la opiniile exprimate în presă.
18)
În
termen de maximum 2 săptămâni, Comisia de iniţiere şi Comisia de
experţi vor organiza o conferinţă de presă
pentru diseminarea rezultatelor.
19)
Toți participanții, inclusiv mass media, vor primi raportul sinteză
al evenimentului, în maxim 2 săptămâni, la adresa electronică
indicată în formularul de înscriere.
Pentru alte detalii vă stă la dispoziţie Grupul de iniţiativă:
- Adrian ANDRĂȘESCU (Galaţi) Preşedinte - Sindicatul Liber „Educaţia” Galaţi
tel. 0722.260.052 / 0754.044.828
- Adrian ANDRĂȘESCU (Galaţi) Preşedinte - Sindicatul Liber „Educaţia” Galaţi
tel. 0722.260.052 / 0754.044.828
- Emil TUDOR (Focşani) Preşedinte - Sindicatul din Învăţământ Vrancea
tel. 0731.301.509
tel. 0731.301.509
- Sebastian ŞOIMU (Galaţi) Asist. univ. - Facultatea de Comunicare şi Relaţii Internaţionale
Universitatea „DANUBIUS” Galaţi
Nu uitaţi: primim cererile de participare şi depoziţiile scrise pe adresa lobbydialogsocialreal@gmail.com Puteţi comenta (observaţii, propuneri, opinii, puncte de vedere etc.) pe http://lobbypentrudialogsocialreal.blogspot.com/
DESFĂŞURĂTORUL
AUDIERII PUBLICE
TEMA: LEGEA
DIALOGULUI SOCIAL –
O
LEGE PENTRU DIALOG REAL SAU PENTRU DICTATURĂ?
Data:
10 decembrie, orele: 10.00 - 12.30
Locul:
Focşani
, Sala
Mică
a Casei de Cultură a Sindicatelor , str. Dimitrie Cantemir, nr. 1
1)
Depozanţii sunt rugaţi să verifice dacă sunt înscrişi în Lista
cu depozanţi.
2)
Se prezintă scopul adunării:
-
audiere
publică având ca temă: LEGEA
DIALOGULUI SOCIAL –
O
LEGE PENTRU DIALOG REAL SAU PENTRU DICTATURĂ?
-
audierea
publică va facilita prezentarea unor puncte de vedere cu privire la
caracterul
democratic sau antidemocratic a Legii dialogului social, impactul
asupra
activităţii
sindicatelor şi a relaţiei angajator-salariaţi-reprezentanţi ai
salariaţilor,
identificarea
poziţiilor faţă de această lege, adoptarea poziţiei viitoare a
grupului de
iniţiativă
faţă de acestă lege.
3)
Se prezintă participanţii:
- persoane interesate: sindicalişti;
- reprezentanţi ai societăţii civile;
- depozanţi;
- reprezentanţi ai presei scrise, audio şi vizuale.
4)
Se prezintă organele de lucru:
- grupul de iniţiativă;
- Adrian ANDRĂȘESCU, Preşedintele Sindicatului Liber Galaţi
- Emil TUDOR, Preşedintele Sindicatului Liber din Învăţământ Vrancea
- Sebastian ŞOIMU, Asist. univ. - Universitatea „DANUBIUS” Galaţi
- Emil TUDOR, Preşedintele Sindicatului Liber din Învăţământ Vrancea
- Sebastian ŞOIMU, Asist. univ. - Universitatea „DANUBIUS” Galaţi
- Comisia de Experţi:
- Angelica CHIRILĂ - Avocat în Baroul Galaţi, Lector univ. dr. în Drept Penal
Universitatea „DANUBIUS” Galaţi
- Gică ABIABOIERU - Avocat Baroul Vrancea
- Elena Narcisa VĂTĂMANU - Jurist Vincon Vrancea
- Gică ABIABOIERU - Avocat Baroul Vrancea
- Elena Narcisa VĂTĂMANU - Jurist Vincon Vrancea
5)
- Scurtă
prezentare a
cadrului
temei:
-
La data de 10 mai 2011 a fost
publicată în Monitorul Oficial Legea
Dialogului Social (Legea nr. 62/2011). Aceasta a avut un traseu
fulminant. A fost anunţată oficial de premierul Emil Boc pe 7
aprilie 2011. A fost discutată în regim de urgenţă în condiţiile
în care liderii sindicali nu participau la discuţii în semn de
protest. A fost trecută prin Parlament prin asumarea răspunderii,
sărind peste controlul de constituţionalitate cerut de 110
deputaţi.
Legea
Dialogului Social a fost promulgată fără întârziere de
preşedintele Băsescu şi publicată, la 10 Mai, în Monitorul
Oficial.
Ulterior,
obiecţia de neconstituţionalitate a fost respinsă prin Decizia
Curtii Constitutionale nr. 574/2011publicată
în
M. Of. nr. 368 din 26 mai 2011.
Legea
Dialogului Social înlocuieşte Legea Sindicatelor, Legea
Patronatelor, legislaţia privitoare la contractele colective de
muncă, cea privitoare la conflictele de muncă precum şi legile de
înfiinţare şi organizare a Consiliului Economic şi Social.
-
Din
analiza făcută de liderii organizaţiilor, federaţiilor şi
confederaţiilor sindicale, de analiştii politici şi de jurnalişti,
de majoritatea organizaţiilor civile, rezultă că Legea dialogului
social încalcă: libertatea asociere în sindicate, libertatea de
organizare şi de funcţionare a sindicatelor, drepturile
lucrătorilor de a fi protejaţi operativ şi eficient în
raporturile de muncă, drepturile omului, legislaţia europeană şi
a Organizaţiei Naţiunilor Unite, acordurile şi convenţiile
internaţionale semnate de România.
6)
Ce dorim să realizăm?
-Audierea
publică, ca formă de consultare publică, urmăreşte colectarea de
opinii, soluţii şi probleme de la cetăţenii comunităţii şi
sintetizarea acestora într-un raport efectuat de experţi
independenţi.
-
Dorim să colectăm puncte de vedere cu privire la următoarele
aspecte:
-
asigură Legea dialogului social libertatea de organizare a
sindicatelor?
-
asigură Legea dialogului social cadrul şi condiţiile de realizare
a activităţii sindicatelor pentru apărarea drepturilor
salariale şi profesionale ale salariaţilor?
-
asigură Legea dialogului social un dialog social real între
patronate- salariaţi-sindicate-reprezentanţi ai salariaţilor?
-
respectă Legea dialogului social convenţiile internaţionale la
care România este parte, legislaţia ONU şi legislaţia europeană
cu privire la organizarea şi functionarea sindicatelor, a
raporturilor dintre patronate şi salariaţi?
- având
în vedere că Legea dialogului social a fost declarată
constituţională, dacă legea nu respectă totuşi drepturile şi
libertăţile democratice, ce soluţii ar fi pentru pentru a se
ajunge la o lege a dialogului social cu caracter democratic?
7) Prezentarea regulamentului
audierii publice:
-
Depozanţii
vor fi invitați la microfon în ordinea transmiterii depoziției
scrise.
-
Depozanţii
vor
avea la dispoziție un timp de maxim 3 minute.
-
Membrii Comisiei de Experți pot pune întrebări clarificatoare
martorilor, în maxim 30 de secunde. Martorii răspund concis, în
maxim 1 minut/întrebare.
-
Toate depozițiile verbale se înregistrează și se vor posta pe
site-ul evenimentului
(http://lobbypentrudialogsocialreal.blogspot.com/
),
alături de depozițiile scrise corespunzătoare.
-
Mass media și publicul larg vor avea rolul de observatori în cadrul
evenimentului de audiere publică, neputând avea intervenții în
sală, în timpul audierii martorilor. Se vor colecta opinii în
afara evenimentului propriu zis de audiere publică pe site-ul
http://lobbypentrudialogsocialreal.blogspot.com/
şi din presa scrisă şi online.
-
La
sfârşitul audierii publice, comisia de iniţiere va da un comunicat
de presa.
-
Timp
de 6-7 zile după eveniment, comisia de iniţiere
monitorizează impactul mass media şi transmite rezultatele
Comisiei de Experţi, pentru completarea raportului-sinteză.
-
În
termen de 7 zile de la audierea publica, Comisia de experţi va
întocmi un raport-sinteză cu privire la eveniment, inclusiv cu
privire la opiniile exprimate în presă.
-
În
termen de maximum 2 săptămâni, Comisia de iniţiere şi Comisia de
experţi vor organiza o conferinţă de presă
pentru diseminarea rezultatelor.
-
Toți participanții, inclusiv mass media, vor primi raportul sinteză
al evenimentului, în maxim 2 săptămâni, la adresa electronică
indicată în formularul de înscriere.
Grupul de iniţiativă:
- Adrian ANDRĂȘESCU (Galaţi) Preşedinte - Sindicatul Liber „Educaţia” Galaţi
tel. 0722.260.052 / 0754.044.828
- Adrian ANDRĂȘESCU (Galaţi) Preşedinte - Sindicatul Liber „Educaţia” Galaţi
tel. 0722.260.052 / 0754.044.828
- Emil TUDOR (Focşani) Preşedinte - Sindicatul din Învăţământ Vrancea
tel. 0731.301.509
tel. 0731.301.509
- Sebastian ŞOIMU (Galaţi) Asist. univ. - Facultatea de Comunicare şi Relaţii Internaţionale, Universitatea „DANUBIUS” Galaţi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu