Depozant:
NĂFORNIŢĂ
FLORINA
Federatia
sindicala
din
sistemul bugetar–
o
entitate neglijabila?
NĂFORNIŢĂ
FLORINA,
profesor,
Colegiul de Industrie Alimentară
„Elena
Doamna”
Galaţi
06 DECEMBRIE 2011
Legea
dialogului social, la art. 41 alin. (2) prevede că „Două sau mai
multe sindicate constituite în cadrul aceluiaş sector de activitate
se pot asocia în vederea constituirii unei federaţii sindicale.”
Semantic, în
Dicţionarul limbii române, termenul de asociere se defineşte ca
„grupare a unor persoane, a unor colectivităţi, a unor ţări,
etc. pentru realizarea unui scop comun...”. În acest sens,
colectivităţile care se asociază sunt membrii organizaţiilor
sindicale. Deci membrii mai multor sindicate se grupează într-o
familie mai mare, numită FEDERAŢIE SINDICALĂ, pentru a urmări
scopuri comune. Federaţiile sindicale care îndeplinesc condiţiile
prevăzute la art. 51 alin. (1) lit. B devin reprezentative potrivit
prevederilor
Art. 51 alin. (1) lit. B:
„Sunt
reprezentative la nivel ... de sector de activitate, de grup de
unităţi .... sindicatele care îndeplinesc cumulativ următoarele
condiţii:
..............................................
a) au statut legal de
federaţie sindicală;
b) au independenţă
organizatorică şi patrimonială;
c) organizaţiile
sindicale componente cumulează un număr de membri de cel puţin 7%
din efectivul angajaţilor din sectorul sau grupul de unităţi
respectiv”.
Toate
bune şi frumoase până aici numai că, potrivit Legii dialogului
social, federaţiile sindicale nu prea au cum să reprezinte pe
nimeni, în afara faptului că negociază contractele colective de
muncă la nivel de sector de activitate cu clauze obligatorii pentru
contractele colective de muncă la nivel de unitate.
Dar, conform art. 138
alin. (1) din lege, „în contractele colective de muncă încheiate
în sectorul bugetar nu pot fi negociate sau incluse clauze
referitoare la drepturi în bani şi în natură”. Prin urmare,
contractele colective de muncă încheiate de către federaţiile
sindicale în sectorul bugetar au caracter pur decorativ sau pot
cuprinde doar suplimente de atribuţii şi sarcini pentru angajaţi.
Ceeace este însă mai
interesant decât acest aspect, este că federaţiile sindicale
reprezentative nu au atribuţii de reprezentare a membrilor de
sindicat în unităţile angajatoare ceea ce, considerăm că, este o
mare aberaţie a legii.
Este adevărat că la
art. 135 alin. (1) lit. a) prevede că „dacă există un sindicat
constituit la nivel de unitate, afiliat la o federaţie sindicală
reprezentativă în sectorul de activitate din care face parte
unitatea, negocierea se face de către reprezentanţii federaţiei
sindicale, la solicitarea şi în baza mandatului sindicatului,
împreună cu reprezentanţii aleşi ai angajaţilor.”. Prevederea
nu face decât să confirme încă o dată aberaţia şi să o
întărească pentru că federaţia îşi dobândeşte
reprezentativitatea în baza numărului de membri de sindicat dar
poate reprezenta numai acolo unde sunt constituite sindicate la nivel
de unitate iar mandatul trebuie să îl ia de la sindicat (respectiv
de la conducere) şi nu de la membrii de sindicat.
Aşadar, Legea dialogului
social încalcă art. 6 alin. (2) din Codul muncii care prevede:
„Tuturor
salariatilor care presteaza o munca le sunt recunoscute dreptul la
negocieri colective, dreptul la protectia datelor cu caracter
personal, precum si dreptul la protectie impotriva concedierilor
nelegale”.
Se încalcă şi art. 39
alin. (1) litera k din Codul muncii care prevede:
“(1)
Salariatul are, in principal, urmatoarele drepturi:
k)
dreptul la negociere colectiva si individuala”.
Dar,
ceeace este şi mai grav este că se încalcă şi art. 2 alin. (1)
din Convenţia
nr. 135/1971
privind protecţia reprezentanţilor lucrătorilor în întreprinderi
şi înlesnirile ce se acordă acestora adoptată de Conferinţa
generală a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, convocată la
Geneva de către Consiliul de Administraţie al Biroului
Internaţional al Muncii, si întrunită la 2 iunie 1971, în cea de
a 56-a sesiune care prevede:
„In
intreprinderi trebuie sa se acorde inlesniri reprezentantilor
lucratorilor, pentru a putea sa-si indeplineasca repede si eficace
functiile lor”
Pentru a se ajunge la o
lege a dialogului social democratică, sugerez comisiei de iniţiativă
a acestei audieri şi conducerilor celor două sindicate să sesizeze
Curtea Europeană a Drepturilor Omului pentru ca aceasta să oblige
statul român să adopte o lege care să respecte legislatia
europeană şi comunitară.
Semnătura
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu