DEPOZANT: GHEORGHE TIBER,
PREŞEDINTE SINDICATUL
NAȚIONAL „SOLIDARITATEA”
AL
METALURGIȘTILOR DIN ROMÂNIA
PREŞEDINTE FEDERAȚIA „SOLIDARITATEA-
VIRGIL SĂHLEANU” A METALURGIȘTILOR DIN
ROMÂNIA,
EXCEPȚIA
DE NECONSTITUȚIONALITATE A
PREVEDERILOR ART. 51 (1),
lit. „C-c” DIN LEGEA NR:
62/2011
Consideram neconstitutionale prevederile art.
51 (1), lit. „C-c” din Legea nr. 62/2011, a dialogului social:
„Sunt
reprezentative [...] organizatiile sindicale care indeplinesc
cumulativ urmatoarele conditii: C) [...] c) numarul de membri ai
sindicatului reprezinta cel putin jumatate plus unu din numarul
angajatilor unitatii”.
In opinia noastra, acest text de lege incalca in special
prevederile art. 9,
art. 40 (1) si art.
41 (5), precum si pe cele ale art.
15 si art. 43, toate din Constitutia Romaniei,
respectiv cele cu privire la dreptul sindicatelor de a apara
drepturile si a promova interesele profesionale, economice si sociale
ale membrilor lor, la dreptul salariatilor de a se asocia liber in
sindicate si de a fi reprezentati la negocierile colective in materie
de munca, precum si pe cele referitoare la universalitatea
drepturilor si libertatilor garantate prin Constitutie si la dreptul
la greva al salariatilor pentru apararea intereselor profesionale,
economice si sociale.
Mentionam ca, prevederile atacate prin prezenta
exceptie, in forma actuala, permit la nivelul unitatii, ca un singur
sindicat sa poata indeplini conditiile de reprezentativitate, si
astfel doar un singur sindicat sa poata participa la negocierea
Contractului colectiv de munca de la nivelul unitatii, ceea ce
presupune ca, salariatii care nu doresc sa se inscrise (asocieze) in
sindicatul respectiv, nu pot beneficia de prevederile art.
40 (1) din Constitutia Romaniei, referitoare
la DREPTUL SALARIATILOR DE A SE ASOCIA LIBER
IN SINDICATE!!! Este de la sine inteles
faptul ca, daca un sindicat indeplineste conditia referitoare la
numarul de membri, impusa de legiuitor, avand „jumatate
plus unu din numarul angajatilor societatii”pentru
a fi reprezentativ, atunci numai acesta poate participa la
negocierile colective din unitatea respectiva, ceilalti salariati
fiind OBLIGATI
(CONSTRANSI) sa se
asocieze in sindicatul respectiv pentru a le fi aparate drepturile si
interesele profesionale, economice si sociale?!! Or, din experienta,
se stie faptul ca, unitatea isi poate astfel alege partenerul de
dialog social (un sindicat galben), caruia sa-i inlesnesca si sa-i
usureze sarcina atingerii pragului de „jumatate
plus unu din salariatii unitatii”,
eliminand astfel de la masa dialogului social din unitate celelalte
sindicate, care nu s-au dovedit a fi obediente, ba dimpotriva, sunt
„incomode” pentru conducerea unitatii!!! Asadar, se poate cu
usurinta deduce ca, salariatilor din cadrul unitatii care nu vor sa
se asocieze in sindicatul majoritar (galben) le este incalcat DREPTUL
LA NEGOCIERI COLECTIVE IN MATERIE DE MUNCA,
drept garantat de Legea funfamentala prin art.
41 (5)!
La modul concret, acesti salariati sunt constransi fie
sa adere la sindicatul majoritar (ceea ce contravine disp. art.
40 (1), caracterul asocierii nemaifiind
„LIBER”), pentru a
fi reprezentati la negocierile colective, fie sa nu se asocieze in
cadrul acestui sindicat majoritar, dar sa nu mai beneficieze de
dreptul la negocieri colective, garantat de art.
41 (5)! O a treia posibilitate nu exista
pentru acesti salariati, respectiv una in care sa se fi respectat
drepturile acestora indicate mai sus, care ar fi fost o modalitate
care sa presupuna si sa respecte pluralismul opiniilor membrilor de
sindicat?! Practic, reglementarea atacata este o tendinta de
intoarcere la vremurile de trista amintire, cand exista o singura
voce, care TREBUIA sa fie urmata fara niciun comentariu, fara a
exista macar posibilitatea exprimarii unei opinii separate,
personale. Este, daca vreti, echivalentul a ceea ce in acele vremuri
era „partidul unic”, care acum, in materia relatiilor de munca
este „sindicatul unic” – si acesta sa fie unul impus, controlat
si condus din umbra de conducerea unitatii – ceea ce duce la
anularea dialogului social si la lipsirea salariatilor de protectia
drepturilor si intereselor garantate de Constitutia Romaniei si de
pactele si tratatele internationale la care tara noastra este
parte!!!
In contextul dat, se poate lesne observa si faptul ca,
prevederile atacate contravin in mod flagrant si disp. art.
9 din Constitutia Romaniei, intrucat,
sindicatele care nu pot atinge pragul impus de legiuitor pentru a fi
reprezentative nu pot apara drepturile si promova interesele
profesionale, economice si sociale ale membrilor lor, care s-au
inscris in aceste sindicate in mod liber, cf. art.
40 (1)! Or, tinand cont de faptul ca,
participarea la negocierile colective este singura (principala)
modalitate a unui sindicat de a apara drepturile si a promova
interesele legale ale membrilor lor, este lesne de observat ca,
naindeplinid conditia numarului de membri, chiar daca are un numar
mare de membri (care poate ajunge si pana la 49% din numarul total al
salariatilor), acest sindicat nu poate sa isi reprezinte membrii de
sindicat, neputand participa la negocierea C.C.M.! Consideram ca o
asemenea situatie ar fi una care ar nedreptati si ar lipsi salariatii
respectivi de drepturile si libertatile garantate de Constitutie.
Mentionam ca, de exemplu, sindicatul nostru are la momentul actual
cca. 2600 de membri din totalul de cca. 8000 de salariati ai
unitatii, membri ce raman fara reprezentare la negocierile colective
din unitate, ceea ce reprezinta un imens abuz si o flagranta
nedreptate si ingradire a drepturilor constitutionale ale acestora!!!
In situatia descrisa mai sus, consideram ca textul de
lege atacat prin prezenta Exceptie contravine si disp. art.
15 (1) din Constitutia Romaniei –
„Cetatenii beneficiaza de drepturile si
de libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au
obligatiile prevazute de acestea.” –
intrucat, in forma sa actuala, acesta nu garanteaza pentru salariatii
care nu sunt asociati in sindicatul majoritar drepturile
constitutionale indicate mai sus! Si, mergand mai departe, pe langa
drepturile enumerate mai sus (art. 9, art. 40 (1), art. 41 (5)), mai
sunt o serie de drepturi care le-ar fi ingradite salariatilor care nu
sunt asociati in sindicatul majoritar, cum ar fi de exemplu dreptul
la greva, care nu poate fi exercitat, conform dispozitiilor legale in
vigoare, decat de salariatii asociati intr-un sindicat
reprezentativ...! Si....in acest fel, sirul deductiilor ar putea
continua, insa intelegem sa ne oprim aici, considerand ca sunt
suficiente argumentele aduse mai sus pentru a se proba caracterul
neconstitutional al art. 51 (1), lit. „C-c” din Legea nr.
62/2011, a dialogului social!
De lege ferenda,
se impune stabilirea unor criterii de dobandire a statutului de
sindicat reprezentativ care sa aiba in vedere promovarea dialogului
social care sa fie bazat pe pluralismul de idei/opinii si care sa
permita garantarea drepturilor vizate prin prezenta Exceptie, cum ar
fi: dreptul sindicatelor de a apara drepturile si a promova
interesele profesionale, economice si sociale ale membrilor lor,
dreptul salariatilor de a se asocia liber in sindicate si de a fi
reprezentati la negocierile colective in materie de munca,
universalitatea respectarii drepturilor si libertatilor garantate
prin Constitutie si dreptul la greva al salariatilor pentru apararea
intereselor profesionale, economice si sociale! Or, un asemenea
deziderat s-ar atinge prin stabilirea criteriului privind numarul de
membri la un procent situat intre 30% si 40% din numarul total de
angajati ai unitatii, permitandu-se astfel salariatilor cu opinii
diferite sa se asocieze LIBER in sindicatul in care doresc, si sa le
fie astfel aparate drepturile si promovate interesele legale in
materia relatiilor de munca!
Suplimentar, invederam faptul ca sunt
indeplinite conditiile de admisibilitate prevazute de art 29 (1)-(3)
din Legea nr. 47/1992 a Curtii Constitutionale, respectiv
prezenta Exceptie are legatura cu prezenta cauza, articolul atacat
fiind textul de lege prin care legiuitorul a stabilit criteriul
referitor la numarul de membri pentru ca un sindicat sa fie
reprezentativ (iar obiectul prezentei cauze este „reprezentativitate
sindicat”), este invocata in
interiorul cadrului procesual de catre una dintre partile litigante
si, prevederile atacate (obiectul exceptiei) nu au fost constatate ca
fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioară a Curţii
Constituţionale, motiv pentru care, va rugam
sa dispuneti sesizarea
Curtii Constitutionale a Romaniei, in vederea solutionarii prezentei
Exceptii de neconstitutionalitate.
Semnătura:
Ghe. TIBER
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu