Depozant:
Mircea ENACOPOL
Legea
dialogului
social în
contradicţie cu ea însăşi
Mircea ENACOPOL,
lider de sindicat, Şcoala Gimnaziala
nr. 7
„Constantin
Brâncoveanu”
Galaţi
03
DECEMBRIE 2011
Simate
doamne şi domnişoare, stimaţi domni
Dacă citim cu
atenţie Legea dialogului social constatăm că este plină de
contrarietăţi care generează sau pot genera confuzii în aplicarea
ei.
Nu am pretenţia
că le-am descoperit pe toate iar pentru a mă încadra în spaţiul
şi timpul acordat mă voi referi doar la o contradicţie referitoare
la reprezentativitate.
Astfel,
art. 28 alin. (1) din Legea
dialogului social prevede:
„Organizaţiile
sindicale apără drepturile membrilor lor, ce decurg din legislaţia
muncii,statutele funcţionarilor publici, contractele colective de
muncă şi contractele individuale de muncă, precum şi din
acordurile privind raporturile de serviciu ale funcţionarilor
publici, în faţa instanţelor judecătoreşti, organelor de
jurisdicţie, a altor instituţii sau autorităţi ale statului, prin
apărători proprii sau aleşi”.
Dar,
pentru a apăra drepturile membrilor lor, sindicatele trebuie să-i
reprezinte pe aceştia în relaţiile cu patronatul şi instituţiile
statului. Deci, sindicatele sunt prin definiţie reprezentative
pentru un anumit număr de persoane care sunt membrii proprii.
Articolul 1 lit.
t) din lege vine însă să atenţioneze că legea introduce anumite
constrângeri:
Art. 1 lit. t)
spune: „reprezentativitate – atribut al organizaţiilor sindicale
sau patronale dobândit potrivit prevederilor prezentei legi, care
conferă statutul de partener social abilitat să îşi reprezinte
membrii în cadrul dialogului social instituţionalizat”.
Una
din principale constrângeri este introdusă de art.
51 alin. (1) lit. C care prevede:
„Sunt
reprezentative la nivel de unitate organizaţiile sindicale care
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
„a)
au statut legal de sindicat;
b)
au independenţă organizatorică şi patrimonială;
c)
numărul de membri ai sindicatului reprezintă cel puţin jumătate
plus unu din numărul angajaţilor unităţii”.
Deci, nu toate
sindicatele pot fi reprezentative ci doar unul singur la nivel de
unitate angajatoare.
Ce se întâmplă
însă cu celelalte sindicate: mai sunt sau nu mai sunt
reprezentative? Mai sunt pentru că îi reprezintă pe membrii săi,
de exemplu, în litigiile de muncă unde „dialogul social” se
produce în faţa instanţei de judecată, unde una din părţi este
sindicatul ca reprezentant al salariaţilor iar cealaltă parte este
reprezentantul angajatorului. Adică, nu ne putem spăla rufele
murdare în unitate pentru că ne opreşte art. 51 alin. (1) lit. C
dar ni le putem spăla într-o sedinţă publică a unei instanţe de
judecată. Unde, şi angajatorul şi reprezentantul angajaţilor mai
suportă şi cheltuieli de judecată. Nu ar fi mai bine ca dialogul
social să se producă mai întâi în faţa consiliului de
administraţie pentru a se evita eforturi şi cheltuieli inutile?
Să mai spunem şi
despre faptul că un sindicat nereprezentativ în unitate datorită
art. 51 alin. (1) lit. C dar afiliat la o federaţie sindicală
reprezentativă participă totuşi la dialogul social specific de la
nivelul Prefecturii şi ale organismelor descentralizate ale statului
unde partenerul sindical de dialog este organizaţia sindicală ca
federaţie.
Sunt sau nu sunt
astfel de situaţii contradictorii? Sunt! Există contradicţie între
art. 1 lit. t), art. 28 şi art. 51 alin. (1) lit. C din Legea
dialogului social? Există!
Şi atunci, care
e concluzia?
Legea
dialogului social NU asigură un dialog social real între
patronate-salariaţi-sindicate/ reprezentanţi ai salariaţilor.
Ce
trebuie făcut? Legea trebuie corectată dar pentru că a fost
declarată constituţională, iniţiativa legislativă de corectare a
Legii dialogului social trebuie să fie promovată de parlamentarii
care cred în valorile democraţiei.
În opinia
subsemnatului, condiţia de recunoaştere a reprezentativităţii la
nivel de angajator a unui sindicat trebuie limitată la 20% din
numărul salariaţilor sau la apartenenţa la o federaţie sindicală
reprezentativă.
Semnătura
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu