Depozant: Marin OANEA
Reprezentativitatea
sindicală îngrădită de Legea dialogului social.
Marin OANEA, lider de sindicat la
Şcoala Gimnazială nr. 22
„Dimitrie Cantemir”
Galaţi
02 decembrie
2011
Doamnelor,
domnişoarelor şi domnilor,
Este
fără niciun dubiu că Legea dialogului social a fost introdusă
pentru a lovi necruţător în activitatea sindicatelor, în
modalităţile prin care aceestea îi pot reprezenta pe membrii de
sindicat şi le pot apăra drepturile salariale, profesionale,
economice şi sociale.
În
cele ce urmează voi veni cu câteva exemplificări pe care le
consider pertinente şi concludente.
Art.
17 alin (1) lit. c) din Legea contractelor colective de muncă (
Legea nr. 130/1996, lege abrogată) prevede pentru dobândirea
reprezentativităţii sindicatelor la nivel de unitate următoarele
condiţii cumulative:
„-
au statut legal de organizaţie sindicală;
-numărul
de membri ai sindicatului reprezintă cel puţin o treime din numărul
salariaţilor unităţii.”
Acest articol din Legea 130/1996 (abrogată) era
întărit de art. 18 alin. (3) din aceeaşi lege care prevedea:
„Organizaţiile
sindicale din unitate sunt reprezentative ......... şi dacă sunt
afiliate la o organizaţie sindicală reprezentativă”.
Aceste
prevederi din Legea nr. 130/1996 au fost înlocuite de art. 51 alin.
(1) lit. C din Legea dialogului social care prevede:
Sunt reprezentative la nivel de unitate organizaţiile
sindicale care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
„a)
au statut legal de sindicat;
b)
au independenţă organizatorică şi patrimonială;
c)
numărul de membri ai sindicatului reprezintă cel puţin jumătate
plus unu din numărul angajaţilor unităţii”.
Este evident că Legea nr. 130/1996 respecta în mare
măsură dreptul sindicatelor de a-i reprezenta pe proprii membri la
negocierea contractelor colective de muncă. Atingerea procentului de
33,3% din numărul salariaţilor din unitate era facil de atins de
sindicatele constituite legal mai ales în învăţământ şi în
unităţile economice mici. Deasemenea, afilierea la o federaţie
sindicală reprezentativă facilitata şi mai mult dobândirea
reprezentativităţii.
Aceste prevederi privind dobândirea reprezentativităţii
asigurau şi pluralismul sindical şi dreptul salariaţilor de a
adera liber la un sindicat şi dreptul de a fi reprezentaţi fără
discriminare în funcţie de sindicatul la care au aderat.
În opoziţie cu prevederile art. 17 alin (1) lit. c)
din Legea nr. 130/1996, prevederile art. 51 alin. (1) lit. C din
Legea dialogului social anulează reprezentativitatea sindicatelor
care aveau între 33,33% şi 50% din numărul salariaţilor din
unitate precum şi reprezentativitatea sindicatelor dobândită prin
afiliere la o federaţie sindicală reprezentativă. Legea dialogului
social prevede că numai o singură organizaţie sindicală poate
dobândi reprezentativitatea la nivel de unitate anulând dreptul
salariaţilor la reprezentare dacă fac parte dintr-o organizaţie
sindicală care are chiar şi 50% din numărul salariaţilor din
unitate.
Anularea
reprezentativităţii dobândite prin afiliere la o federaţie
sindicală reprezentativă generează şi situaţii aberante.
Exemplific cu sindicatele afiliate la Federaţia Sindicatelor Libere
din Învăţământ. Aceasta federaţie cuprinde cca. 64% din numărul
salariaţilor din învăţământ. Are, cum s-ar putea spune,
reprezentativitate absolută la nivel de sector de activitate. Dar,
potrivit Legii dialogului social, sindicatele componente cu mai puţin
de 50%+1
din numărul de salariaţi ai unei unităţi angajatoare nu au
reprezentativitate. Este aberantă situaţia, nu-i aşa?
Dar cum poate fi catalogat faptul că Federaţia
Sindicatelor Libere din Învăţământ, conform prevederilor art. 51
alin. (1) lit. C din Legea dialogului social, nu este reprezentativă
în nicio unitate şcolară considerată ca entitate angajatoare?
Aberaţie ridicată la cel mai înalt grad, nu-i aşa?
Aşadar, prin art. 51 alin. (1) lit. C din Legea
dialogului social, prin modul în care se reglementează obţinerea
reprezentativităţii sindicale se generează discriminare, se
încalcă art. 5 alin. (2) care prevede:
„Orice
discriminare directa sau indirecta fata de un salariat, bazata pe
criterii de sex, orientare sexuala, caracteristici genetice, varsta,
apartenenta nationala, rasa, culoare, etnie, religie, optiune
politica, origine sociala, handicap, situatie sau responsabilitate
familiala, apartenenta ori activitate sindicala, este interzisa”.
Se încalcă şi art. 6 alin. (2) din Codul muncii care
prevede:
„Tuturor
salariatilor care presteaza o munca le sunt recunoscute dreptul la
negocieri colective, dreptul la protectia datelor cu caracter
personal, precum si dreptul la protectie impotriva concedierilor
nelegale”.
Se încalcă art. 39 alin. (1) litera k din Codul muncii
care prevede:
“(1)
Salariatul are, in principal, urmatoarele drepturi:
k)
dreptul la negociere colectiva si individuala”.
Se
încalcă şi art. 2 alin. (1) din Convenţia
nr. 135/1971
privind protecţia reprezentanţilor lucrătorilor în întreprinderi
şi înlesnirile ce se acordă acestora adoptată de Conferinţa
generală a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, convocată la
Geneva de către Consiliul de Administraţie al Biroului
Internaţional al Muncii, si întrunită la 2 iunie 1971, în cea de
a 56-a sesiune care prevede:
„
In
intreprinderi trebuie sa se acorde inlesniri reprezentantilor
lucratorilor, pentru a putea sa-si indeplineasca repede si eficace
functiile lor”
Pentru
eliminarea acestor anomalii, consider că trebuie iniţiate
demersuri la parlamentari pentru a
promova un
proiect de lege pentru
modificarea Legii dialogului social
Forma
democratică şi în consens cu legislaţia naţională şi
internaţională ar trebui să fie:
Sunt reprezentative la nivel
de unitate sindicatele care:
-
au statut legal de organizaţie sindicală;
- numărul de membri ai
sindicatului reprezintă cel puţin o pătrime din numărul
salariaţilor unităţii sau sunt afiliate la o federaţie sindicală
reprezentativă.
Semnătura
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu