Dezechilibrele
Codului de Dialog Social
Depozant-
prof. Petre RÂPEANU
Aceasta lege mamut include reglementarile care se
regaseau anterior in legea sindicatelor (L.54/2003), legea
patronatelor (L356/2001), legea contractelor colective de munca
(L.130/1996), legea conflictelor de munca (L.168/1999), legea de
organizare a CES-ului (L.109/1997).
Pornind de la definitia democratiei –
(în traducere literară „conducere de către popor”, din
grecescul demokratia, de la demos, „popor” + kratos, „putere”)
regim politic care se bazează pe vointa poporului si având ca
principii de bază votul universal si vointa natiunii– dialogul
social este componenta care realizează coagularea vointei
natiunii.
Din păcate modificările aduse de
Legea 62/2011-Codul
de Dialog Social creează blocaje la nivelul utilizării constructive
a mecanismului dialogului social de la desemnarea participantilor la
el, până la capacitatea acestora de negociere.
Nu spun ca anumite lucruri nu
trebuiau sa fie modificate, dar in sensul cresterii dialogului social
nu a transformarii acestuia intr-un element de décor subordonat
executivului. Multe lucruri au fost preluate in noua reglementare din
legile pe care le
abroga (mentionate mai sus), dar exista niste diferente majore care
schimbă ireversibil principiile libertătii oganizatiilor sindicale
si patronale dar si a echilibrului de forte intre partenerii sociali
care se repercuteaza asupra raportului de forte la nivelul negocierii
individuale angajat-angajator, având multiple consecinte economice
si sociale, ce ne vor afecta pe fiecare dintre noi.
Disparitia contractului unic la nivel
national – singurul izvor de drept care stabilea criteriile de
protectie a unor categorii
de salariati în caz de concediere colectivă – este doar unul din
exemple.
Pentru cei mai putin cunoscatori,
sistemul juridic al dreptului muncii se bazeaza pe 2 izvoare: cel
normativ si cel conventional, ceea ce face ca dreptul muncii sa poata
avea o flexibilitate mai mare decat alte ramuri de drept. Izvoarele
conventionale sunt contractele colective si individuale de munca si
pornind de la modelul francez au o structura piramidala. Până acum
vârful piramidei (cel mai larg aplicabil) era contractul colectiv de
munca unic la nivel national, care avea un set primordial de drepturi
suplimentare celor reglementate de legislatia muncii, dar bazal
pentru negocierile contractelor colective inferioare: ramura, grup
unitati, unitate si contract individual de munca. Acum structura
piramidala se pastreaza fara a mai avea un varf aplicabil tuturor,
contractual de ramura fiind inlocuit cu cel de sector de activitate
(modificarea priveste doar denumirea).
Prima concediere colectiva de impact,
cea de la Jucu a aratat limitările
acestui act normativ.
Prin
renuntarea la contractul colectiv de munca unic la nivel national se
rupe structura pe care s-a bazat sistemul dreptului muncii românesc,
pentru că limitele drepturilor negociate nu se mai aplică tuturor
si aici mă refer la salariul minim pe economie, coeficientii de
ierarhizare ai acestuia (care nu se mai regăsesc nicăieri, astfel
spre ex. dispare obligativitatea plătii la o valoare dubla a celor
angajati pe studii superioare fata de muncitorul necalificat), durata
suplimentara a concediilor de odihnă pentru anumite situatii, zilele
libere pentru evenimente ale familiei etc.
Implicarea
admistratiei publice in dosarul de reprezentativitate al
organizatiilor sindicale si patronale, incalcandu-se Conventia OIM
nr.87/1948 privind libertatea sindicală si Conventia 98/1948 privind
dreptul de organizare şi de negociere colectivă. Acesta trebuie să
rămână apanajul exclusiv al puterii judecătoresti, orice
ingerintă a puterii executive în aspectul stabilirii cine e
reprezentativ si la ce nivel duce la disparitia libertătii acestor
organisme.
Negocierea
salariului minim de către un nou organism: Consiliul National
Tripartit pentru Dialog Social condus de primul-ministru!!!
Libertatea negocierii colective desi
garantată prin art.41 alin.(5) al Constitutiei este profund încălcat
prin includerea puterii executive in negocierea salariului minim pe
economie. Guvernul are
pârghiile juridice ale stabilirii prin hotărâre de guvern a
salariului minim garantat în plată, implicarea lui într-o
negociere dintre sindicate si patronate pentru salariul aplicabil
pietei private încalcă orice principiu al economiei de piată.
Ex : fixarea salariului minim la 700 lei nu la 800 sau 1003 cât
s-a cerut.
Acordarea ministrului muncii a
dreptului de a putea extinde la nivel national prevederile unui
contract colectiv de muncă la nivel de sector de activitate. Cum
rămâne atunci cu art. 41 din Constitutie care garantează
libertatea alegerii profesiei, dreptului la muncă si garantarea
obligativitătii conventiilor negociate de PĂRTI?! Imi aleg o
profesie si datorită statutului socio-economic pe care îl oferă
acea profesie, cu drepturile si obligatiile ce rezidă dintr-un
contract pe care EU l-am negociat. Uite ca de acum, UN TERT,
ministru, va stabili pentru mine dacă mi se aplică prevederile
negociate de altii, în contextual socio-economic al acelei ramuri de
activitate, fără a se stabili prin lege niciun criteriu sau cheie
de control, putere discretională a executivului fără contrafortă
legală…
În perioadele
de recesiune economică trebuie să se intensifice actiunile de
dialog social atât bipartit cât si tripartit, în vederea găsirii
celor mai bune solutii pentru protectia drepturilor salariatilor, de
aceea se impune acum corectarea Legii nr.62/2011.
Semnătura__________________
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu