Depozant:
Petre LUPU
Dialogul
social – un moft în relaţiile de muncă?
Petre LUPU,
lider de sindicat, Şcoala de Arte şi Meserii „P.P. Neveanu”
Galaţi
02 DECEMBRIE
2011
Sunt lider
de sindicat intr-o instituţie şcolară. Numărul membrilor de
sindicat din organizaţia pe care o conduc include 90% din numărul
salariaţilor din unitate. Deci, organizaţia îndeplineşte
condiţiile de reprezentativitate la nivel de unitate.
Legea
dialogului social prevede la art. 30 alin. (1) următoarele:
„Angajatorul poate invita sindicatul reprezentativ la nivel de
unitate să participe în consiliul de administraţie sau alt organ
asimilat acestuia, inclusiv în cazul administraţiei publice, la
discutarea problemelor de interes profesional, economic şi social”
Din acest
text mi-a atras atenţia şi mi-a ridicat semne de întrebare
sintagma: „Angajatorul poate invita sindicatul reprezentativ.....”:
- când „poate” angajatorul să mă invite la şedinţele consiliului de administraţie sau a altui organ asimilat acestuia?
- când nu mai „poate” să mă invite la şedinţele consiliului de administraţie sau a altui organ asimilat acestuia?
- dacă angajatorul mă invită la şedinţele consiliului de administraţie sau a altui organ asimilat acestuia, când poate să mă invite afară din şedinţă ca pe un elev care nu este de acord cu recomandările profesorului?
- opiniile liderului de sindicat, punctele de vedere, poziţia faţă de modul în care trebuie soluţionată o problemă profesională, economică sau socială vor constitui repere reale pentru soluţia finală, pentru decizia la problema ridicată?
- ce imagine va avea liderul de sindicat în ochii propriilor membri dacă este invitat la şedinţele consiliului de administraţie?
- ce imagine va avea liderul de sindicat în ochii propriilor membri dacă NU ESTE invitat la şedinţele consiliului de administraţie?
- etc.
Am
încercat, desigur, să-mi imaginez scenarii, să găsesc răspunsuri
la întrebările de mai sus. Din păcate, scenariile şi răspunsurile
nu sunt deloc plăcute nici pentru mine ca lider de sindicat, nici
pentru salariaţii pe care ii reprezint.
Să
presupunem că preşedintele Consiliului de administraţie, respectiv
directorul, mă invită la şedinţele acestui organism de conducere
colectivă. În şedinţă se discută despre un litigiu cu un
salariat. Poziţia mea poate fi în favoarea salariatului în sensul
că am constatat şi susţin că salariatului i s-a încălcat un
drept. Bineînţeles că preşedintele Consiliului de administraţie,
din orgoliu, va susţine în continuare că salariatului nu i s-a
încălcat dreptul pretins. Voi insista. Preşedintele Consiliului de
administraţie îşi va aminti că m-a invitat din bunăvoinţa lui
pentru că legea nu-l obligă. Îşi va aminti că a interpretat şi
că a aplicat în favoarea mea pe acel „poate”. În acest caz,
dacă nu mă va invita „politicos” afară, la următoarea şedinţă
nu mă va mai invita ca să nu-i mai creez probleme.
Desigur,
există varianta să nu deranjez cu nimic şedinţele consiliului de
administraţie. Există posibilitatea să fiu „curea de
transmisie”, să preiau măsurile dure luate împotriva
salariaţilor, să le răstălmăcesc şi să le prezint membrilor de
sindicat aşa cum vrea preşedintele consiliului de administraţie,
adică să fac din negru sau gri un fel de roz-bombon.
În
acest caz voi fi, desigur agreat şi invitat mereu în şedinţele
consiliului de administraţie. Dar ce vor înţelege membrii de
sindicat care speră ca liderul să le reprezinte interesele?
Paradoxal,
dar cel puţin pentru un anumit timp, membrii de sindicat îl vor
dezavua pe liderul de sindicat neinvitat la şedinţele consiliului
de administraţie dar bătăios şi îl vor susţine pe liderul de
sindicat invitat la şedinţele consiliului de administraţie pentru
că e o „curea de transmisie” utilă patronatului.
Într-o
astfel de manieră de lucru cu patronatul se încalcă chiar art. 1
lit. W din Legea dialogului social care prevede că sindicatele apără
drepturile şi promovează interesele profesionale, economice şi
sociale ale angajaţilor în relaţia cu angajatorul şi NU
interesele angajatorului în relaţia cu angajaţii.
Se
încalcă şi art. 8 alin. (1) şi (2) din Codul muncii care prevede:
Art. 8
(1)
Relatiile de munca se bazeaza pe principiul consensualitatii si al
bunei-credinte.
(2) Pentru
buna desfasurare a relatiilor de munca, participantii la raporturile
de munca se vor informa si se vor consulta reciproc, in conditiile
legii si ale contractelor colective de munca.
Prin
urmare, art. 30 alin. (1) din Legea dialogului social are un caracter
nedemocratic şi nelegal; Nu
asigură un
dialog social real între patronate-salariaţi-sindicate-reprezentanţi
ai salariaţilor; NU respectă
convenţiile internaţionale la care România este parte, legislaţia
ONU şi legislaţia europeană cu privire la organizarea şi
functionarea sindicatelor, a raporturilor dintre patronate şi
salariaţi.
Pentru corectarea unei asemenea anomalii, consider că
soluţia este ca organizatorii acestei audieri publice să redacteze
un proiect de lege şi să facă demersuri la parlamentari pentru ca
proiectul de lege să fie promovat pentru dezbatere în parlament.
Forma
democratică şi în consens cu legislaţia naţională şi
internaţională ar trebui să fie:
„Angajatorul are obligaţia de a invita sindicatele reprezentative
din unitate să participe în consiliul de administraţie sau alt
organ asimilat acestuia, inclusiv în cazul administraţiei publice,
la discutarea problemelor de interes profesional, economic şi
social”.
Deasemenea, legea trebuie să prevadă şi o sancţiune
pentru cazul în care vreun sindicat reprezentativ din unitate nu va
fi invitat să participe în consiliul de administraţie sau alt
organ asimilat acestuia.
Semnătura:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu