Depozant: Olimpia JANOȘI
Legea
dialogului social nu asigură dialogul social ci îl face doar
posibil
Olimpia JANOȘI,
lider de sindicat, Colegiul
Tehnic
„Radu
Negru”
Galaţi,
04
DECEMBRIE 2011
Citind
Legea dialogului social se constată trei lucruri:
1) dialogul social cu
sindicatele este doar posibil;
2) dialogul social cu
sindicatele nu este garantat;
3) dialogul social cu
sindicatele este ciuntit şi sugrumat până la anulare.
Cu privire la prima
constatare stă mărturie art. 30 alin. (1) din Legea dialogului
social care prevede: „Angajatorul poate invita sindicatul
reprezentativ la nivel de unitate să participe în consiliul de
administraţie sau alt organ asimilat acestuia, inclusiv în cazul
administraţiei publice, la discutarea problemelor de interes
profesional, economic şi social”.
Acest
„poate” din lege generează o reformulare foarte interesantă a
articolului, opusă spiritului unui dialog social real: angajatorul
poate să nu invite sindicatul reprezentativ la nivel de unitate să
participe în consiliul de administraţie sau alt organ asimilat
acestuia.
În acest spirit de
evitare a dialogului social constatăm că legea nu prevede în mod
firesc nici o sancţiune în cazul în care sindicatul reprezentativ
nu este invitat la sedintele consiliului de administraţie. Deci,
DIALOGUL SOCIAL NU ESTE GARANTAT.
Chiar
si asa, lăsat dialogul social la discreţia angajatorului, legea
prevede participarea la dialog a unui singur sindicat, cel care are
ca membri peste 50%+1
din numărul salariaţilor.
Dar
ce se întâmplă dacă în unitatea angajatoare sunt 2 sindicate
care au, fiecare, câte 50% din numărul angajaţilor? Evident că la
dialogul social nu participă nici unul dintre sindicate, potrivit
art. 51
alin. (1) lit. C din Legea dialogului social care prevede:
Sunt reprezentative la
nivel de unitate organizaţiile sindicale care îndeplinesc cumulativ
următoarele condiţii:
„a)
au statut legal de sindicat;
b)
au independenţă organizatorică şi patrimonială;
c)
numărul de membri ai sindicatului reprezintă cel puţin jumătate
plus unu din numărul angajaţilor unităţii”.
Cu acest din urmă
exemplu argumentăm şi faptul că dialogul social este ciuntit până
la sugrumare si anulare dar şi faptul că se încalcă unul din
principiile fundamentale ale democraţiei: pluralismul, în acest caz
pluralismul sindical.
Se
încalcă evident
art. 6, alin. (2) din
Codul muncii care prevede:
“Tuturor
salariaţilor care presteaza o muncă le sunt recunoscute dreptul
la negocieri colective,
dreptul la protecţia datelor cu caracter personal, precum si dreptul
la protecţie împotriva concedierilor nelegale” .
Se încalcă şi
dreptul prevăzut de art. 39 alin. (1) litera k) din Codul muncii,
respectiv dreptul salariaţilor la negociere colectivă.
Faţă de astfel de
prevederi din Legea dialogului social ne este clar cum de şi-a
permis şi ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, să nu dialogheze cu
sindicatele care au pichetat mai milt de 3 săptămâni sediul
Ministerului Educaţiei.
În
concluzie, Legea dialogului social încalcă drepturile democratice
în raporturile de muncă, încalcă, prin urmare, Constituţia
României, nu asigură cadrul şi condiţiile de realizare a
activităţii sindicatelor pentru apărarea drepturilor salariale şi
profesionale ale salariaţilor, NU asigură
un dialog social real între patronate-salariaţi-sindicate/
reprezentanţi ai salariaţilor, NU
respectă
convenţiile internaţionale la care România este parte, legislaţia
ONU şi legislaţia europeană cu privire la organizarea şi
functionarea sindicatelor, a raporturilor dintre patronate şi
salariaţi.
Legea
dialogului social trebuie modificată pentru a fi adusă la
standardele democraţiei dar fiind totuşi o lege declarată
constituţională trebuie determinaţi parlamentarii actualei
opoziţii să promoveze o lege de modificare a acesteia.
O
lege democratică a dialogului social trebuie să garanteze dialogul
social şi nu numai doar să-l facă posibil.
Semnătura:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu