Depozant: Simona MOLDOVANU
ACORDAREA
SPATIILOR SI A FACILITATILOR PENTRU ACTIVITATEA SINDICALĂ ESTE
IMPUSA DE LEGISLAŢIA INTERNAŢIONALĂ, NU SI DE LEGEA DIALOGULUI
SOCIAL
MOLDOVANU
SIMONA,
PROFESOARĂ,
COLEGIUL TEHNIC DE TURISM ŞI ALIMENTAŢIE „DUMITRU MOŢOC”
GALAŢI, LIDER DE SINDICAT
Doamnelor,
domnişoarelor şi domnilor
Una
din încălcările regulilor democraţiei şi a obstrucţionării
activităţii sindicatelor prin Legea dialogului social este şi
prevederea potrivit căreia sindicatele pot primi prin negociere,
prin contractul colectiv de muncă, spaţii şi facilităţi necesare
desfăşurării activităţii sindicale.
Astfel,
art. 22 alin. (1) din Legea dialogului social prevede:
„Organizaţia
sindicală poate dobândi, în condiţiile prevăzute de lege, cu
titlu gratuit sau oneros, orice fel de bunuri mobile şi imobile
necesare realizării scopului pentru care a fost înfiinţată”.
Iarăşi,
ca şi în alte articole ale acestei legi este folosit acest „poate”,
„poate dobândi în condiţiile legii”. Dar care sunt condiţiile
legii? Acestea sunt enumerate în acelaşi articol de lege (22) la
alin. următor (2) care prevede:
„Organizaţiile
sindicale reprezentative, în condiţiile legii, pot negocia prin
contractul colectiv de muncă la nivel de unitate punerea la
dispoziţie a spaţiilor şi facilităţilor necesare desfăşurării
activităţii sindicale”.
Să
analizăm aceste prevederi pe sintagme:
1)
Numai „organizaţiile sindicatele reprezentative” pot negocia
spaţii şi facilităţi. Având în vedere că, în condiţiile
prezentei legi, numai sindicatul din unitate care are ca membri peste
50%+1 din numărul salariaţilor este considerat reprezentativ, un
singur sindicat poate dobândi sediu şi facilităţi. Dar dacă în
unitate sunt două sau 3 sindicate şi nici unul nu are peste 50%+1
din numărul salariaţilor? Evident, nici unul nu va primi sediu.
Legea exclude pluralismul sindical şi îi sancţionează pe
sindicalişti pentru că nu s-au încolonat în acelaşi sindicat.
2)
Al II-lea concept: „pot negocia spaţii şi facilităţi prin
contractul colectiv de muncă la nivel de unitate”. Deci, conform
acestei legi, preocuparea centrală a sindicatului reprezentativ nu
trebuie să fie negocierea drepturilor salariale şi profesionale ale
membrilor ci negocierea propriilor interese: spaţiu şi facilităţi.
Pentru că, dacă nu ai spaţiu şi facilităţi nu poţi fiinţa ca
sindicat nici daca eşti reprezentativ şi deci aceste nevoi devin
primordiale. Angajatorul poate folosi acordarea spaţiului şi a
facilităţilor pentru constrângere în ceeace priveşte cererile cu
caracter salarial şi profesional. Când sindicatul devine mai ferm
în legătură cu acordarea drepturilor salariale şi profesionale,
angajatorul se poate folosi de acest „poate acorda” pentru a
retrage şi spaţiul şi facilităţile. Şi atunci, sindicatul este
redus la tăcere. Pentru a completa acest tablou a subordonării
sindicatelor faţă de patronate, trebuie să arătăm că legea nu
prevede nici o sancţiune în cazul în care angajatorul nu acordă
spaţii şi facilităţi sindicatelor. Vechea lege a sindicatelor
prevedea sancţiuni cu amendă sau închisoare. Legea dialogului
social prevede doar facilităţi teoretice şi iluzorii. Ori, un
principiu fundamental al legiferării este acela ca prevederile să
aibă caracter concret şi efectiv, principiu încălcat atunci când
a fost formulat art. 22 din această lege.
Art.
22 din Legea dialogului social încalcă şi prevederile convenţiilor
internaţionale. Asfel, Convenţia
nr. 135/1971
privind protecţia reprezentanţilor lucrătorilor în întreprinderi
şi înlesnirile ce se acordă acestora adoptată de Conferinţa
generală a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, convocată la
Geneva de către Consiliul de Administraţie al Biroului
Internaţional al Muncii, si întrunită la 2 iunie 1971, în cea de
a 56-a sesiune a sa, la art. 2 prevede:
„In
intreprinderi trebuie sa se acorde inlesniri reprezentantilor
lucratorilor, pentru a putea sa-si indeplineasca repede si eficace
functiile lor”.
Prin
urmare, Legea dialogului social nu asigură
cadrul şi condiţiile de realizare a activităţii sindicatelor
pentru apărarea drepturilor salariale şi profesionale ale
salariaţilor. Se impune modificarea ei în sensul de a obliga
angajatorul să acorde spaţiu şi facilităţi pentru desfăşurarea
activităţii tuturor sindicatelor constituite legal.
Legea
fiind declarată constituţională, iniţiativa de modificare a ei o
poate avea doar parlamentarii. Dacă parlamentarii actualei opoziţii
nu vor iniţia un proiect de lege de modificare a Legii dialogului
social, sugerez organizatorilor prezentei acţiuni să denunţe Legea
la Curtea Europeană a Drepturilor Omului.
Semnătura:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu