Depozant: Oana DAMIAN
Ţinta
Legii dialogului social: sindicatele din învăţământul
preuniversitar
Oana DAMIAN, institutor, Colegiul Naţional „Al. Ioan Cuza” Galaţi,
licenţiată în ştiinţe juridice
04.12.2011
Pentru
a-mi justifica titlul acestei depoziţii pornesc de la următoarele
stări de fapt:
1)
Legea dialogului social a fost promovată prin asumarea răspunderii
guvernului şi a fost promulgată la puţin timp după promulgarea
Legii Educaţiei Naţionale.
2)
Legea Educaţiei Naţionale aduce ca principală noutate pentru
învăţământul preuniversitar de stat schimbarea angajatorului de
la instituţia Inspectoratului Şcolar Judeţean/de sector la
instituţia şcolară.
3)
Sindicatele din învăţământul preuniversitar erau printre cele
mai mari şi mai puternice, cu mii de membri, organizate la nivel
judeţean sau tertorial.
4)
În perioada 2006-2010, sindicatele din învăţământul
preuniversitar au câştigat zeci de mii de procese cu statul ca
urmare a nerespectării unor prevederi legale, a neaplicării Legii
nr. 221/2008, a nerespectării contractelor colective de muncă.
5)
Ca urmare a proceselor câştigate, datoria statului faţă de
salariaţii din învăţământul preuniversitar de stat, acumulată
în timp se ridică la sume uriaşe care depăşesc 1,2% din P.I.B.
„Vinovatul”
pentru acumularea acestei imense datorii către o categorie
importantă a populaţiei active trebuia exterminat, vinovatul fiind,
bineînţeles sindicatele din învăţământul preuniversitar de
stat.
„Arma”
pentru exterminare este Legea dialogului social.
„Masacrul
sindicatelor din învăţământul preuniversitar de stat se face
chiar la începutul legii, cu art. 3 alin. (2) care prevede:
„Pentru
constituirea unui sindicat este necesar un număr de 15 angajaţi din
aceeaşi unitate”. Din
aceeaşi unitate
– subliniez.
Legea
sindicatelor din 2003 (Legea nr. 54/2003) nu avea o astfel de
prevedere. Sindicatele primare se puteau organiza chiar şi la nivel
naţional aşa cum este în orice ţară democratică, singura
condiţie fiind apartenenţa la aceeaşi profesiune sau ocupaţie
ceea ce este firesc.
Prin
aplicarea Legii dialogului social ar urma ca sindicatele din
învăţământ, faţă de câteva mii de membri cât aveau până
acum, să-şi reducă efectivele la 15-80 de membri. Un asemenea
sindicat, cu până la 100 de membri nu ar mai avea puterea
financiară de a-şi apăra membrii în justiţie. Ori, aici a fost
durerea cea mai mare a guvernului care şi-a asumat Legea dialogului
social sustrăgând-o dezbaterii din parlament.
Dar
art. 3 alin. (2) din Legea dialogului social încalcă flagrant art.
40 alin. (1) din Constituţia României care prevede:
„Cetăţenii
se pot asocia Liber în partide politice, în sindicate, în
patronate şi în alte forme de asociere.”
Se
încalcă şi art. 214 alin. (1) din Codul muncii care prevede:
„Sindicatele,
federaţiile şi confederaţiile sindicale, denumite în continuare
organizaţii sindicale, sunt constituite de către salariaţi pe baza
dreptului de liberă asociere.
Deci,
legislaţia românească, alta decât Legea dialogului social, nu
prevede nici un fel de îngrădire cu privire la asocierea în
sindicate.
Legislaţia
internaţională este şi mai tranşantă.
Convenţia
Organizaţiei Internaţionale a Muncii (Nr. 87/1948)
privind
libertatea sindicală şi protecţia dreptului sindical adoptată de
Conferinţa generală a OIM, convocată la San Francisco de către
Consiliul de administraţie al Biroului internaţional al muncii care
s-a reunit la 17 iunie 1948, în cea de a 31-a sesiune, semnată şi
de România, la art. 2 prevede:
„Muncitorii
si patronii, fara nici o deosebire , au dreptul, fara autorizatie
prealabila, sa constituie organizatii la alegerea lor, precum si sa
se afilieze acestor organizatii , cu singura conditie de a se
conforma statutelor acestora din urma.”
Deci,
muncitorii au dreptul să constituie organizaţii sindicale la
alegea lor.
Deci fara nici un amestec, fără nici o condiţionare.
Convenţia
Europeană a Drepturilor Omului
- Convenţia pentru apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor
Fundamentale amendată de Protocolul nr. 11 însoţită de Protocolul
Adiţional şi de protocoalele nr. 4,6 şi 7, la art.
11
prevede:
„ 1.
Orice persoana are dreptul la libertatea de intrunire pasnica si la
libertatea de asociere, inclusiv dreptul de a constitui cu altii
sindicate si de a se afilia la sindicate pentru apararea intereselor
sale.
2.
Exercitarea acestor drepturi nu poate face obiectul altor restringeri
decit acelea care, prevazute de lege, constituie masuri necesare,
intr-o societate democratica, pentru securitatea nationala, siguranta
publica, apararea ordinii si prevenirea infractiunilor”.
Faţă de aceste
prevederi, Legea dialogului social operează cu o restrângere
referitoare la organizarea sindicatelor la un singur angajator.
Afectează organizarea sindicatelor la mai mulţi angajatori „
securitatea nationala, siguranta publica, apararea ordinii si
prevenirea infractiunilor”? Evident că Nu.
Prin
urmare, Legea dialogului social NU asigură libertatea de organizare
a sindicatelor, NU respectă convenţiile internaţionale la care
România este parte, legislaţia ONU şi legislaţia europeană cu
privire la organizarea şi functionarea sindicatelor.
În concluzie,
Legea dialogului social trebuie adusă de urgenţă în consens cu
legislaţia ONU şi cu legislatia comunitară prin promovarea unui
proiect de lege care să o modifice. Dar cum această lege a fost
declarată constituţională acest proiect de lege trebuie promovat
de parlamentari. De către acei parlamentari care vor să aibă
încrederea noastră la alegerile din 2012. Sindicatele trebuie să-i
sensibilizeze în acest sens.
Semnătura
2 comentarii:
Felicitari Oana. Nota 10 pentru material.
Bogdan Comanici.
@Bogdan Comanici
Multumesc pentru apreciere!
Oana Damian
Trimiteți un comentariu