Dezechilibrele
Codului de Dialog Social
Depozant
– prof. Ionescu Constantin
Prin
aceasta prevedere se incalca Conventia 135 art 2
Art 40 (2) În cazul în
care o organizaţie sindicală nu mai întruneşte condiţiile minime
de constituire prevăzute la art.3 alin.(2), orice terţ interesat
poate solicita instanţei competente dizolvarea organizaţiei în
cauză în baza unei cereri motivate. -instituie posibilitatea ca sa
se dizolve organizatia sindicala de catre terti fara judecata in
contradictoriu. La
reglementarile privind patronatele nu exista o astfel de prevedere.
Art 43
(2) Mai multe federaţii sau confederaţii pot constitui în comun
uniuni teritoriale - Se instituie o forma de asociere care nu este
cuprinsa in lege, fara sa se prevada o procedura de dobandire a
personalitatii juridice, Se creeaza o forma de asociere, care uneste
la nivel teritorial de exemplu 2 confederatii fara ca sa existe
aceasta forma de asociere la nivel national (daca este prevazut in
lege ca doua sau mai multe sindicate constituie o federatie, si ca
doua sau mai multe federatii constituie o confederatie, legea nu
prevede ce pot constitui doua sau mai multe confederatii si atunci
cum sa existe aceasta structura la nivel teritorial?)
Art 46
(1) Tribunalul Municipiului Bucureşti este obligat sa ţină un
registru special al federaţiilor, confederaţiilor sindicale şi
uniunilor teritoriale ale acestora, în care consemnează: denumirea
şi sediul organizaţiilor sindicale constituite prin asociere,
numele şi prenumele membrilor organului de conducere, codul numeric
personal al acestora, data înscrierii, precum şi numărul şi data
hotărârii judecătoreşti definitive şi irevocabile de dobândire
a personalităţii juridice.
(2) Înscrierea în registrul special
prevăzut la alin. (1) se face
din oficiu, în termen de 7 zile de la data rămânerii definitive şi
irevocabile a hotărârii pronunţate de tribunal.
(3) Certificatul de
înscriere al federaţiei, confederaţiei şi al uniunii sindicale
teritoriale în registrul special al tribunalului se comunică
acestora în termen de 5 zile de la înscriere. -Instituie Registru
unic tinut de Tribunalul Municipiului Bucureşti pentru :uniuni
teritoriale, federatii si confederatii fara sa se precizeze
procedura. Cum sa inscrie din oficiu Tribunalul Bucuresti o uniune
care depune cererea la Tribunalul Teritorial unde se afla sediul
uniunii ? Se desfiinteaza registrele unice din Teritoriu? Daca da
cum va putea admite Tribunalul Teritorial o cerere de modificare a
organelor de conducere sau a statutului unei uniuni teritoriale daca
registru se afla la Bucuresti? Vine in contradictie cu art 49 (3)
care prevede ca instanta la care s-a facut inregistrarea, inscrie in
Registru special (de exemplu Tribunalul Mures, inscrie in Registrul
Unic de la Tribunalul Bucuresti) o aberatie juridica imposibil de pus
in practica
Art 51(3)
(3) La nivel de unitate:
a) au statut legal de sindicat;
b) au independenţă organizatorică şi
patrimonială;
c) numărul de membri ai sindicatului reprezintă cel
puţin jumătate plus 1 din numărul angajaţilor
unităţii. Instituie obligativitatea pentru sindicatele la nivel
de unitate, pentru a avea reprezentativitate, ca numărul de membrii
ai sindicatului sa reprezinte cel puţin jumătate plus 1 din
numărul angajaţilor unităţii. Aceasta prevedere aproape
desfiinteaza negocierea cu sindicatele a CCM, in acest sens sunt
edificatoare consideratiile facute de OIM.( la primul proiect de Cod
Social )
„În ceea ce priveşte criteriile de
reprezentativitate care trebuie îndeplinite pentru sa să poată
avea loc negocieri colective la nivel de unitate, care în cea mai
mare parte nu concordă cu Convenţiile ratificate nr. 98, nr. 154 şi
nr. 135. În prezent, un sindicat trebuie să reprezinte o treime din
salariaţi ca să i se dea drepturi de negociere colectivă. Potrivit
proiectului actual, art. 132 creşte pragul de reprezentativitate la
50% + 1 pentru negocierea colectivă la nivel de unitate. Aceasta ar
însemna că sindicatele de la nivel de unitate nu ar putea să se
angajeze în negocieri colective decât dacă reprezintă 50% + 1
dintre salariaţi. În conformitate cu art. 128 alin. (2) şi art.
135 alin. (4), sindicatele minoritare care nu ating acest prag nu se
vor putea angaja în negocieri colective, decât prin participarea
membrilor federaţiei lor cu condiţia ca sindicatul din unitate să
reprezinte 30 la sută din salariaţi şi ca federaţiei lor să i se
dea statut de reprezentativitate la nivel de ramură. Atunci când
sindicatele nu îndeplinesc aceste criterii cumulative, atât la
nivel de unitate, cît şi la nivel de ramură, negocierea colectivă
va avea loc doar cu reprezentanţii aleşi ai salariaţilor, pentru
care nu se stabileşte niciun criteriu de reprezentativitate. Biroul
anticipează că ar putea fi dificil să se atingă aceste noi
praguri şi că, de aceea, aceasta va însemna că, în realitate,
negocierea colectivă se va desfăşura mai ales cu reprezentanţii
lucrătorilor, subminând astfel sindicatele înfiinţate în
unitate. Aceasta nu ar permite promovarea negocierii colective în
sensul art. 4 al Convenţiei nr. 98 şi această situaţie nici nu ar
fi în concordanţă cu Convenţia privitoare la reprezentanţii
salariaţilor, nr. 135/1971 şi nici cu Convenţia privind negocierea
colectivă nr. 154/ 1981, ambele ratificate de România, care conţin
prevederi explicite care garantează că “atunci când în aceeaşi
unitate există şi reprezentanţi ai sindicatului şi reprezentanţi
aleşi, trebuie să se ia măsurile cuvenite astfel încât să se
asigure că existenţa reprezentanţilor aleşi nu este folosită ca
să submineze poziţia sindicatelor existente
Art 51
(5) Hotărârea se motivează şi se comunică în 15 zile de la
pronunţare.
(6) Hotărârea judecătorească
poate fi atacată cu recurs. La art 51(5) se fixeaza doar termen
pentru motivarea sentintei nu si termene procedurale ( asa procesul
poate dura 3 ani).
Semnătura__________________
Focșani, 10 decembrie 2011
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu